reklama
reklama
3. 7. 2012 | poslední aktualizace: 3. 7. 2012  14:36

Flotila trolejbusů v Hradci Králové opět rozšířena

V ulicích východočeské metropole se objeví i dva nové vozy s pomocným dieselovým generátorem
Dalších šest nových nízkopodlažních trolejbusů v krátkém provedení posílilo vozový park hradecké městské hromadné dopravy. Nové trolejbusy se v královéhradeckých ulicích objeví už v první půlce prázdnin, a cestující tak bude vozit již 23 trolejbusů z celkových 31, na které Dopravní podnik města Hradce Králové získal dotaci z Evropské unie.
Nové trolejbusy byly do Hradce Králové převezeny z plzeňské Škody Electric.
Nové trolejbusy byly do Hradce Králové převezeny z plzeňské Škody Electric.
foto: archiv

Tato dodávka trolejbusů je výjimečná tím, že její součástí jsou i dva vozy 30 Tr s DG, které jsou vybaveny pomocným dieselovým generátorem, a tudíž jsou schopny jízdy i mimo trolejové vedení. „Těchto vozů je po republice jen několik a většinou slouží jen pro nouzový provoz. My jako jedni z mála využíváme tento typ pro pravidelnou linku,“ vysvětluje dopravně-technický náměstek ředitele dopravního podniku Vladimír Pejřil.

reklama

Trolejbus s dieselovým generátorem je nasazován na linku číslo 1 do Kluků. Jízdu až na Nový Hradec absolvuje jako běžný trolejbus. Dále do Kluků však trolejové vedení není, takže zbylou trasu trolejbus projede s pomocí dieselagregátu.
První kombinovaný trolejbus se na této lince objevil v roce 1994. „V situaci, kdy je 90 % trasy pod trolejovým vedením, bylo neekonomické a neekologické nasazovat na tuto linku autobus. Zrovna tak i vybudování nového trolejového vedení by byla značná investice,“ vzpomíná Vladimír Pejřil. Zrodil se tedy nápad vyrobit přívěsný agregát, který by vozu dodával energii v době, kdy nebude napojen na trolejové vedení. „Agregát jsme vyrobili vlastními silami. Přívěs byl na podvozku vojenské polní kuchyně, dynamo generátor z posunovací lokomotivy a trolejbus byl s přívěsem propojen kabelem přes zásuvku,“ vrací se do historie náměstek.
Originální vůz jezdil po Hradci až do roku 2000, kdy se na trhu objevil profesionální výrobek. Při plánování současné obměny vozového parku se i s takovým vozem počítalo a pro případ zálohy byly objednány hned dva. Před spuštěním do provozu musely všechny trolejbusy projít revizemi, typovými zkouškami, zkouškami se zátěží a schvalováním Drážním úřadem.
Nové trolejbusy budou podobně jako ty předchozí pojmenovány podle pohádkových postav z knih hradecké spisovatelky a ilustrátorky Marty Pohnerové. Na kapotách tak přibudou obrázky a jména skřítka Stoočníka, víly Fialky, Vrbového skřítka, skřítka Moudříka, skřítka Dobromysla a víly Barvičky.

Postupná obměna je realizována v rámci projektu Obnova vozového parku trolejbusů, spolufinancovaného Evropskou unií z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Dalších osm vozů pořídí město do poloviny roku 2013.

Autoři: (tz)
reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Článek neobsahuje komentáře.
Moderní obec poskytuje odborné informace z oblasti řízení, správy a ekonomiky měst a obcí, komunálních a technických služeb, životního prostředí, mezinárodní spolupráce a rozvoje infrastruktury obcí i regionů. Publikuje témata z oblasti legislativy, aplikované informatiky, odpadového hospodářství, veřejného pořádku, výstavby a rekonstrukce v obcích, péče o památky, podpory podnikání i rozvoje místní kultury a cestovního ruchu.
Newsletter
reklama
 Z aktuálního čísla
reklama
reklama
reklama