reklama
reklama
17. 8. 2012 | poslední aktualizace: 17. 8. 2012  16:11
Lich: Pražští politici mi zasahovali do práce

Lich: To, že mě odvolali, svědčí o tom, že se pražští politici něčeho bojí

Jakmile se začaly prověřovat staré zakázky pražského dopravního podniku, začali být politici v dozorčí radě hysteričtí, říká v rozhovoru pro HN tento týden odvolaný ředitel společnosti Vladimír Lich.
Marie Valášková
Marie Valášková
redaktorka
Čtěte více o: DPP | Praha | zakázka | ODS | TOP 09
Vladimír Lich na tiskové konferenci krátce po svém odvolání.
Vladimír Lich na tiskové konferenci krátce po svém odvolání.
foto: čtk

Odvolaný ředitel pražského dopravního podniku Vladimír Lich naznačuje, že byl odvolán z funkce proto, že se pokusil rozkrýt a ukončit předražené zakázky bývalého vedení.

"Problém ale vznikl v momentě, kdy dozorčí rada zjistila, že byla zadaná právní analýza," říká v rozhovoru pro HN Lich.

HN: Když jste ve středu podával trestní oznámení, dělal jste to proto, že jste tušil, že vás chce dozorčí rada odvolat?

Ano, věděl jsem, že to hrozí.

HN: Takže jste to podával narychlo. Bál jste se, že by mohly zmizet nějaké důkazy či dokumenty?

Původně jsem si myslel, že nejdřív vyčíslíme škody v těch kauzách, které v tom trestním oznámení jsou popsané a pak to podám. Právníci mi ale vysvětlili, že lepší bude ta trestní oznámení rovnou podat. Pak jsem to chtěl stihnout, než budu odvolán.

reklama

Reakce Josefa Noska

To je přesně vidět, že pan Lich nezná základní způsoby fungování vztahu řízení a komunikace mezi městem a ostatními subjekty. Jako radní hlavního města Prahy jsem povinen jednat a chránit zájmy hlavního města. Nikdy jsem nezasahoval do obchodního vedení a rozhodování záležitostí dopravního podniku. Jsem však povinen z pozice ochrany veřejných prostředků hlavního města vstoupit do jednání tam, kde vnímám ohrožení pozice dopravního podniku nebo hlavního města. Rada hlavního města vykonává působnost valné hromady. Finální rozhodnutí vždy činily orgány dopravního podniku, ostatně tak to stanoví i obchodní zákoník. Pokud bych pouze přihlížel, vystavuji se nebezpečí porušování povinnosti při správě cizího majetku.

HN: Figurují ti co na vás útočí, tedy členové dozorčí rady David Vodrážka či Jiří Nouza v těch kauzách, na které jste upozornil policii?

V trestním oznámeních, které jsem podal, nejsou tito lidé vyjmenováni. Ale myslím si, že jejich reakce určitě souvisí s tím, že se něčeho obávají. Jejich útoky na mě začaly v době, kdy se rozběhla právní analýza. Myslím, že mají rozhodně obavu, že by se mohlo najít něco, kde figurují.

HN: Figuruje ve vašem trestním oznámení jméno bývalého ředitele Martina Dvořáka?

Kdo asi mohl podepisovat smlouvy na straně dopravního podniku? To je má odpověď.

HN: Co se teď v dopravním podniku může stát? Už teď byl třeba Václavu Láskovi, který ve své analýze upozornil na pochybné zakázky vašich předchůdců, zakázán vstup do objektu.

Mám obavu hlavně z toho, že se zhatí rozběhnutá jednání s některými dodavateli, kteří byli vstřícní změnit cenové podmínky. Tam se mohly akcelerovat úspory. Myslím, že tohle bude z velké části zmařené.

HN: Zasahovali vám nějak pražští politici do vedení dopravního podniku?

Samozřejmě zásahů byla celá řada ze strany TOP 09 a ODS. Lidi z dozorčí rady mi nosili životopisy lidí, které chtěli, abych zaměstnal na klíčových pozicích. To jsem kategoricky odmítal.

HN: Kteří to byli?

Byl to pan Nouza (předseda dozorčí rady za TOP 09 - pozn. red.), pan Hurda (vlivný zastupitel za ODS - pozn. red.), se kterým jsem měl ale ještě jiný typ střetu, a pan Doležal (člen dozorčí rady za TOP 09 - pozn. red.).

HN: Zasahovali vám do práce i někteří radní?

Tam byla výrazná role pana radního Noska (pražský radní za ODS - pozn. red.). Já jsem si nebyl jistý, do jaké míry má právo do dění v dopravním podniku zasahovat, z hlediska řízení právo neměl žádné, ale přesto si dovoloval volat mým podřízeným a dávat jim úkoly. Ty pokusy pokračovaly až donedávna, kdy vstoupil do jednání se škodou Transportation ohledně dodávky tramvají.

HN: Setkal jste za dobu, kdy jste vedl dopravní podnik s tím, že by se vás někdo snažil uplatit? Nabídnout Vám peníze, pokud necháte některé smlouvy či kauzy bez povšimnutí?

Bez komentáře.

HN: David Vodrážka tvrdě zkritizoval vaše působení v čele dopravního podniku. Podle něj jste v čele firmy nic neudělal.

To naprosto odmítám, on není kompetentní, aby tohle tvrdil. Je jasně zdokumentováno, jaké úspěchy jsme dosáhli. Zachránili jsme miliardu, když byly zastaveny chystané tendry, byly projednány a změněny některé smlouvy, jako třeba na úklid nebo pojištění. Jen tam se uspořily desítky milionů.

Jedinou věc, kterou přiznávám je, že můj vztah s dozorčí radou nebyl pohodový. Problém ale vznikl v momentě, kdy dozorčí rada zjistila, že byla zadaná právní analýza. V tom momentě vznikla hysterie. Začali se ptát, jakým právem to zkoumáme, podle čeho tam ten tým funguje, kdo jej vybral a tak dál. Od té doby se rozhodování a spolupráce s dozorčí radou dělala dost obtížně.

reklama
Zobrazit náhled
Zbývá 1000 znaků
Nevhodný příspěvek ()
Tento příspěvek byl redakcí označen jako nevhodný.
http://www.lidovky.cz/prehledne-dalsi-puc-na-prazske-radnici-pet-odpovedi-k-odvolani-sefa-dopravniho-podniku-liche-g9h-/ln_domov.asp?c=A120816_143927_ln_domov_mev (anonym)
šéf pražské TOP 09 František Laudát ale žádné změny v dozorčí...
už jenom to že se zlodějská ODS začíná po 20letech (anonym)
drancování a rozkrádání bát je docela posun-ještě to dotáhnout...
Houby s octem (anonym)
jenom shodí koalici a bude se zas chvíli krást pod vedením ČSSD....
Ano (Adolf)
Lid by měl jít do ulic a podpořit ty snažící se potrestat lumpy!!...
Zobrazit diskusi
Moderní obec poskytuje odborné informace z oblasti řízení, správy a ekonomiky měst a obcí, komunálních a technických služeb, životního prostředí, mezinárodní spolupráce a rozvoje infrastruktury obcí i regionů. Publikuje témata z oblasti legislativy, aplikované informatiky, odpadového hospodářství, veřejného pořádku, výstavby a rekonstrukce v obcích, péče o památky, podpory podnikání i rozvoje místní kultury a cestovního ruchu.
Newsletter
reklama
 Z aktuálního čísla
reklama
reklama
reklama